Stosowanie standaryzowanych kodów kreskowych pozwala w szybki i prosty sposób uzyskiwać potrzebne dane o produktach. Duża dokładność informacji, a ponadto łatwość ich zapisu oraz przetwarzania stanowią gwarancję automatycznej identyfikacji towarów w logistyce. Jakie standardy mają obecnie kody kreskowe według GS1?
Czym są kody kreskowe?
Popularne i powszechnie wykorzystywane kody kreskowe są graficzną metodą zapisywania informacji za pomocą specjalnych kombinacji znaków, kresek, liter, liczb oraz odstępów między poszczególnymi elementami. Zakodowane w ten sposób dane mogą zostać w przyszłości odczytane dzięki użyciu światłoczułych urządzeń, do których należą przede wszystkim nowoczesne skanery. Na terenie Polski kody kreskowe zaczęto stosować od 1990 roku, kiedy wprowadzono w życie międzynarodowy system znakowania towarów EAN. W tym samym czasie powstała również krajowa siedziba światowej organizacji GS1. Zajmuje się ona koordynacją systemu GS1 (obejmującego kody GS1), szkoleniem oraz doradztwem w zakresie wprowadzania innowacyjnych standardów. Do jej głównych zadań zalicza się także tworzenie forum użytkowników, służącego wymianie doświadczeń dotyczących rozwoju branży logistycznej.
Kody kreskowe według GS1
Jednostki handlowe mają obecnie szansę korzystania z kilku typów kodów kreskowych przystosowanych do funkcjonowania w systemie GS1. Spośród wybieranych przez przedsiębiorców rodzajów kodów najczęściej wymienia się kody EAN/UPC, w tym zwłaszcza podtyp EAN-13, pojawiający się na produktach o zadeklarowanej wadze, pojemności lub masie. Oprócz tego, w przypadku towarów o niewielkich rozmiarach wykorzystuje się kod EAN-8 (na rynku amerykańskim określany jako UPC-E). Do oznakowania opakowań niedetalicznych używa się natomiast kodu ITF-14, który nie przechodzi przez kasę. Jeśli właściciel firmy chce, by na jego produktach znajdowało się więcej treści o charakterze biznesowym, może z kolei sięgnąć po nośnik danych w postaci kodu kreskowego GS1-128, przekazującego informacje, takie jak oznaczenie partii produkcyjnej, data produkcji, masa towaru, data ważności, wymiary czy numer seryjny. Dodatkowo, w przedsiębiorstwach logistycznych od kilku lat stosuje się kod kreskowy GS1 QR, pozwalający kodować znaki należące do wielu alfabetów.
Jak generować kody kreskowe?
W Polsce, aby otrzymać kod kreskowych na wybrane produkty, konieczne jest posiadanie statusu właściciela marki handlowej. Ponadto, trzeba również przynależeć do Systemu GS1, zaś uzyskanie członkostwa wiążę się ze złożeniem jednorazowej opłaty rejestracyjnej, a także opłaty rocznej. W kolejnym kroku firma zyskuje prawa do używania unikatowego numeru identyfikacyjnego oraz globalnych identyfikatorów GS1, którymi mogą oznakować określoną ilość produktów.
Standaryzowane kody kreskowe pozwalają umieszczać na produktach informacje dotyczące najważniejszych cech towarów, ich przeznaczenia oraz danych właściciela marki. Dzięki nim procesy logistyczne oraz przekazywanie towarów przebiega znacznie szybciej i efektywniej. W celu otrzymania unikatowego kodu należy podpisać umowę z Systemem GS1 w Polsce, który umożliwia tworzenie globalnych identyfikatorów.