Branża e-commerce z roku na rok się rozwija, a rynek mierzony wartością sprzedaży rośnie corocznie o kilkadziesiąt procent i stanowi coraz większą konkurencję dla handlu stacjonarnego. Potrzeby konsumentów e-commerce – między innymi w zakresie obsługi klienta – są dużo większe niż w przypadku standardowego kanału sprzedaży. Ważna jest sprawna dostawa oraz przekazywanie na bieżąco wszystkich informacji dotyczących realizacji zamówienia. To jak klient końcowy ocenia dostarczenie przesyłki jest istotną częścią doświadczenia zakupowego i wpływa zarówno na odbiór sklepu internetowego, jak i opinię o operatorze logistycznym.
Logistyka e-commerce. Szansa dla operatorów logistycznych
Sektor B2C rozwija się dynamiczniej niż B2B, między innymi za sprawą ciągłego wzrostu e-commerce. Firmy zajmujące się handlem stacjonarnym dywersyfikują swoje działania, uruchamiając sklepy internetowe. Dla operatorów logistycznych są to realne szanse na efektywną walkę ze spowolnieniem gospodarczym. Jednak aby odpowiedzieć na potrzeby e-handlu operatorzy logistyczni muszą przeanalizować swoją ofertę produktową, rozwiązania operacyjne oraz sposób komunikacji z odbiorcą końcowym.
Ostatnia mila – ostatnia prosta wcale nie taka prosta
Ostatnia mila to jedno z kluczowych haseł dla logistyki e-commerce. Komfort klienta związany z odbiorem przesyłki jest niezwykle ważny. Operator logistyczny powinien być elastyczny, odpowiadać na bieżąco na potrzeby odbiorcy: dostarczyć przesyłkę w godzinach wieczornych, w weekend, umożliwić zmianę miejsca dostarczenia przesyłki lub jej odbiór w jednym z autoryzowanych punktów. Klient oczekuje tego, by na bieżąco wiedzieć, co w danym momencie dzieje się z przesyłką. Paczka musi dotrzeć do odbiorcy sprawnie, liczy się też wygoda odbioru oraz przekazywanie pełnych informacji o statusie przesyłki.
Mało tego, klient chce sprawdzać status dostawy i podejmować wszelkie decyzje w dowolnym momencie, przy użyciu smartfonu. Wszystko wskazuje na to, że m-commerce (zakupy przy użyciu urządzeń mobilnych) będzie się rozwijać, dlatego branża KEP powinna mieć to na uwadze, np. podczas wdrażania lub rozwijania rozwiązań informatycznych.
Ważna jest świadomość oczekiwań klientów, odpowiednie know-how, ale przede wszystkim narzędzia, które pomogą spełnić oczekiwania zarówno odbiorców końcowych, jak i właścicieli sklepów internetowych. Niezbędna jest pełna automatyzacja procesów, aplikacja mobilna i moduł komunikacyjny, które połączone w jedną całość pozwolą przekazywać klientowi informacje o tym, co dzieje się z przesyłką, a także ułatwią współprace na linii kierowca-spedytor.
Rozwiązania trackingowe, które są tak ważne dla odbiorcy, mają również ogromne znaczenie dla nadawców przesyłek. Dzięki temu sklepy internetowe mogą sprawnie reagować na potencjalne problemy, a w konsekwencji tego poprawiać jakość obsługi klientów.
Podejmij wyzwanie
Rozwój e-commerce jest szansą dla KEP, jednocześnie stanowi duże wyzwanie. Zmiany w e-handlu są bardzo dynamiczne, potrzebne są innowacyjne rozwiązania z zakresu IT. Operatorzy logistyczni, by uszczknąć kawałek z tego tortu muszą być wyczuleni na najmniejsze zmiany w trendach i zachowaniach konsumentów. Mimo trudności związanych z logistyczną obsługą e-commerce warto zainteresować się obsługą właśnie tego wyspecjalizowanego sektora.
Potrzebujesz więcej informacji? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!