Branża FMCG jest odporna na kryzys, mało tego – nieustannie rozwija się niezwykle dynamicznie. Szacuje się, że wartość tego rynku jeszcze w bieżącym roku osiągnie 250 mld zł. Jednakże branża ta charakteryzuje się też ogromną konkurencyjnością. Każdy z nas codziennie kupuje produkty FMCG, każdy z nas pragnie produktów najwyższej jakości, w najlepszej cenie. Wyzwaniem producentów branży spożywczej oraz innych produktów szybkozbywalnych jest to, aby odpowiedzieć na te potrzeby.
W jaki sposób zapewnić klientowi wysoką jakość produktu, niską cenę, a przy tym także terminowość dostaw i elastyczność?
Złoty środek dystrybucji, czyli magazyn centralny na celowniku
Rewizja podjętych niegdyś decyzji strategicznych i taktycznych to pierwszy krok do realizacji wyzwań stojących przed omawianą branżą. Rozwój rynku FMCG oznacza, że na przestrzeni lat rozwinęły się poszczególne firm z tej branży, więc czy decyzje podjęte x lat temu mają rację bytu w dniu dzisiejszym? Dlaczego magazyn centralny jest w tym a nie innym miejscu, czy znasz wszystkie możliwe warianty rozmieszczenia magazynu/ów? Czy bieżące sieci dystrybucji są faktycznie najlepiej zaplanowane, biorąc pod uwagę dotychczasowy rozwój Twojej firmy i zmiany w niej zachodzące? Nowi klienci, kolejne punkty dostaw, rozrost i zmiany w sieci dystrybucji – to wszystko wpływa na to, że dawne decyzje strategiczne i taktyczne nie mają przełożenia na aktualne warunki. Ponowne przyjrzenie się tak kluczowym elementom będzie pierwszym krokiem do oszczędności.
Self-consulting vs firma doradcza
Wykonanie takiej analizy możesz zlecić wyspecjalizowanym firmom konsultingowym, jednakże warto pomyśleć nad rozwiązaniem, które oprócz konsultingu będzie umożliwiało wykonywanie dalszych samodzielnych analiz w przyszłości.
Obecnie firmy informatyczne specjalizując się w logistyce i transporcie oferują konsulting, rozwiązujący bieżące zagadnienia – ponowne wyznaczenie centrów dystrybucyjnych, sieci dystrybucji oraz floty samochodowej. Jednakże, decydując się na współpracę z taką firmą, oprócz wyników przeprowadzonych analiz otrzymasz także narzędzia do dalszego self-consultingu, dzięki któremu będziesz mógł przeprowadzić następne analizy samodzielnie, w innych warunkach. Takie rozwiązanie pozwoli szybko reagować na zmiany zachodzące w firmie.
Odpowiednie systemy IT
Branża FMCG dąży do tego, by w ramach oszczędności ograniczać zapasy, nawet w sytuacji, gdy wolumen wysyłek wciąż rośnie. Aby takie działania przynosiły najlepsze efekty, należy perfekcyjnie planować i sterować nie tylko produkcją i sprzedażą, ale także dziennymi dostawami i wysyłkami. Dlatego wybierając system (niezależnie od tego czy mówimy o ERP, WMS, czy TMS) należy zwrócić uwagę, aby był „zdolny” do szybkiej rozbudowy bazy danych oraz do generowania zaawansowanych raportów i analiz. Powinien także automatyzować wszystkie możliwe procesy – po pierwsze, żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego, po drugie, aby przyspieszyć pracę.
Zarządzanie logistyką i transportem
W branży FMCG terminowość ma kluczowe znaczenie. Problemy z tym aspektem po pierwsze wpływają negatywnie na odbiór jakości firmy, a po drugie narażają na realne i duże koszty. Na część zdarzeń wpływających na terminowość nie ma bezpośredniego wpływu (infrastruktura drogowa, wypadki, korki), jednakże część z nich możesz kontrolować. Właściwie dobrany system TMS zaplanuje okna czasowe – brak przestojów i wszystkie załadunki oraz rozładunki dokonane na czas, to jeden z ważniejszych elementów.Zadbaj także o odpowiednią komunikację z klientem i kierowcami. To wpłynie pozytywnie na przepływ informacji, a dzięki temu będziesz mógł szybciej reagować na nieprzewidziane problemy.
Potrzebujesz więcej informacji? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!