Często lekceważonym, chociaż niezwykle istotnym etapem w ciągu łańcucha dostaw jest moment rozmieszczenia i załadunku towarów w transporcie. Właściwe rozplanowanie umiejscowienia poszczególnych produktów w samochodach ciężarowych pozwala bowiem znacznie usprawnić pracę załadowcy, a także doręczyć towar w niezmienionym stanie do ostatecznego klienta. Na czym polega prawidłowe rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunków w transporcie?
Prawidłowe rozmieszczenie ładunków – najważniejsze informacje
Przygotowując się do planowania efektywnego rozmieszczenia ładunków warto wziąć pod uwagę podstawowe zasady. Po pierwsze, istotne jest unikanie przeładowania auta, czyli dopilnowanie, by DMC pojazdu nie została przekroczona. Może to skutkować nie tylko szybszym zużywaniem się pojazdu, stwarzaniem niebezpieczeństwa i zniszczeniem towarów, ale również grzywną w wysokości od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Drugi, równie ważny aspekt stanowi kontrola maksymalnego nacisku na osie pojazdu. Ciężar auta nie powinien nigdy przekraczać wartości granicznej ustalonej dla danej drogi. Najczęściej są to normy, które nie mogą być wyższe niż 8, 10 lub 11,5 tony na jedną oś. Masa transportu musi zatem zgadzać się z ustaleniami dotyczącymi wybranej trasy. Ponadto, dobrze jest również zadbać o to, by nacisk na przednią oś wynosił minimum 20% masy pojazdu i załadunku, natomiast na oś napędzaną 25%. Podczas załadunku nie należy również lekceważyć kwestii sprawdzania i zachowywania odpowiednich proporcji nacisku po dokonaniu częściowego rozładunku. Warto dodać, że przekroczenie nacisku na oś pojazdu wcale nie musi się wiązać z przekroczeniem DMC, dlatego należy rozmieścić ładunek równomiernie, co też usprawni jazdę kierowcy.
Popularne metody zabezpieczania ładunku
Należy pamiętać, że zabezpieczony towar nie może zmieniać swojego położenia w trakcie jazdy ani wywoływać dużego hałasu. Korzystając ze sprawdzonej wiedzy specjalistów, warto przed rozpoczęciem załadunku towarów przeznaczonych do transportu zapoznać się z poszczególnymi metodami ich zabezpieczania. Są nimi na przykład:
- metoda kształtowa – polega na ładowaniu towaru bezpośrednio bez zachowywania odstępów. Wybrany kształt skrzyń załadunkowych można osiągnąć dzięki specjalnym pasom mocującym oraz palet. Prezentowana metoda sprawdza się szczególnie podczas załadunku towarów do naczep w rozmiarze XL.
- metoda siłowa – do jej podstawowych założeń należy załadunek towaru z wykorzystaniem pasów poprzecznych. Dzięki nim zwiększa się siła docisku lub dotarcia, a przewożone towary zyskują znacznie lepszą stabilność.
- metoda łączona – charakteryzuje się zastosowaniem elementów dwóch poprzednich metod. Przewożone produkty zostają nakładane na przyczepę w sposób czołowy, a następnie zabezpieczone przez pasy mocujące.
Odpowiedzialność za prawidłowe przewożenie ładunku
Konsekwencje związane z niewłaściwym rozmieszczeniem i zabezpieczeniem ładunku w transporcie mogą dotyczyć zarówno załadowcy, jak i przewoźnika. Zakres odpowiedzialności osoby zajmującej się bezpośrednim przewozem towarów i umieszczeniem ich w pojeździe obejmuje opakowanie oraz załadunek ładunków. Z kolei, jeśli chodzi o obowiązki przewoźnika, powinien on zapewnić przede wszystkim bezpieczną eksploatację, na którą składają się między innymi zadbanie o nieprzekroczenie dopuszczalnej wagi i obciążenia osi, rozmieszczenie towaru na samochodzie ciężarowym, a także poprawa zabezpieczeń umożliwiająca bezproblemowe przejście przez jakiekolwiek kontrole drogowe. Jednak, co w przypadku, gdy mimo wszelkich starań podczas przewozu dojdzie do uszkodzenia przewożonego towaru? Jeśli ładunek nie był prawidłowo zabezpieczony wina spada na przewoźnika, jednak w sytuacji, gdy towar był prawidłowo zabezpieczony, a mimo tego “rozjechał” się podczas transportu wówczas odpowiedzialność ponosi osoba, która wykonała załadunek.
Prawidłowe rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunku w transporcie to gwarancja dostarczenia towarów w idealnym stanie, a także w zaplanowanym wcześniej terminie. Przestrzeganie procedur dotyczących całkowitej masy załadunku oraz nacisku na osie pozwoli uniknąć konsekwencji finansowych związanych z przekroczeniem określonych norm. Przemyślane rozmieszczenie produktów wewnątrz ciężarówki bez wątpienia wpłynie również na wygodę i szybkość rozładunku.